Doorgaan naar hoofdcontent

Zondag 19 april: Beloken Pasen

Naar aanleiding van de coronavirus-epidemie vragen de Belgische bisschoppen om geen publieke HH. Missen op te dragen tot en met zondag 3 mei. Om de gelovigen die de buitengewone vorm van de Romeinse ritus volgen te helpen, publiceren we hieronder links naar enkele live-uitzendingen, de teksten van de zondagsmis en een gebed om zich voor te bereiden op de geestelijke Communie.

Beloken Pasen

1ste Zondag na Pasen

Livestream van de Mis


Om 9u50 vanuit Fribourg (FSSP): http://www.livemass.net/
 (later op de dag ook uitzendingen vanuit de VS)

Om 10u vanuit de Abdij van Le Barroux: https://www.barroux.org/fr/liturgie/ecoutez-nos-offices.html

Om 10u45 vanuit Gricigliano (ICRSP): http://www.icrsp.org/direct/  
(ook diverse live-uitzendingen op https://www.facebook.com/gricigliano.icrss)

Enkele andere kanalen op Facebook:

Instituut van de Goede Herder:

Maleizen:

Teksten van de Mis

Epistel 


Veelgeliefden, al wat uit God is geboren, is overwinnaar van de wereld, en dit is de zegevierende macht waardoor de wereld overwonnen wordt, ons geloof. Wie anders is er overwinnaar van de wereld dan hij die gelooft, dat Jezus is de Zoon van God? Deze is het die gekomen is in water en in bloed, Jezus Christus; niet alleen in het water, maar in het water en in het bloed. En het is de Geest, die getuigt, dat Christus de waarheid is. Want het zijn er drie, die getuigenis geven in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één. En het zijn er drie, die getuigenis geven op de aarde: de Geest, en het water, en het bloed en deze drie zijn het eens. Indien wij het getuigenis van mensen aannemen, Gods getuigenis heeft groter waarde; inderdaad hebben wij hierin dat getuigenis van God met die grotere waarde, dat Hij getuigenis heeft gegeven omtrent zijn Zoon. Wie gelooft in de Zoon van God, draagt het getuigenis van God in zich. (1 Joh. 5, 4-10)

Evangelie

In die tijd, toen de avond van die dag, de eerste dag van de week, reeds was gevallen en de deuren van de plaats waar de leerlingen samen waren, uit vrees voor de joden waren gesloten, kwam Jezus en stond plotseling in hun midden en Hij sprak tot hen: vrede zij u! En na dit gezegd te hebben toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. En de leerlingen waren zeer verheugd, toen zij de Heer zagen. Vervolgens sprak Hij andermaal tot hen: vrede zij u! Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik u. En na deze woorden blies Hij over hen en zei hun: ontvangt de Heilige Geest. Aan wie gij de zonden vergeeft, hun zijn ze vergeven, en wie gij de zonden laat houden, blijven ze houden. Maar Thomas, één van de twaalf, ook Didymus genaamd, was niet bij hen, toen Jezus kwam. Daarom zeiden de andere leerlingen tot Hem: Wij hebben de Heer gezien! Maar hij antwoordde hun: als ik niet in zijn handen de wonden van de nagelen zie en mijn vinger niet in de plaats van de nagelen kan steken, en mijn hand niet kan leggen in zijn zijde, zal ik het niet geloven. En acht dagen later waren zijn leerlingen weer daarbinnen bijeen en ook Thomas was bij hen. En terwijl de deuren gesloten bleven, kwam Jezus binnen en plotseling stond hij in hun midden, en sprak: vrede zij u! Daarop zei Hij tot Thomas: steek uw vinger hierin en bezie mijn handen en kom hier met uw handen en leg ze in mijn zijde; en wees niet langer ongelovig maar gelovig! Thomas gaf Hem ten antwoord: Mijn Heer en Mijn God! Toen sprak Jezus tot hem: omdat gij Mij gezien hebt Thomas gelooft gij; zalig die niet zien en toch geloven. Nog vele andere tekenen heeft Jezus voor het oog van zijn leerlingen verricht, die in dit boek niet staan opgetekend. Maar deze zijn opgetekend, opdat gij zoudt geloven, dat Jezus, de Christus is, de Zoon van God, en opdat gij door dat geloof, het leven moogt bezitten in zijn Naam. (Joh. 20,19-31)


Geestelijke Communie


Mijn Jezus,
ik geloof dat Gij in het allerheiligste Sacrament tegenwoordig zijt.
Ik bemin U boven alles en wens U in mijn hart te ontvangen.
Maar ik kan dit nu niet werkelijk doen;
daarom bid ik U :
kom tenminste op geestelijke wijze in mijn hart.
Ik omhels U, alsof Gij reeds gekomen waart
en verenig mij geheel en al met U.
Laat mij toch nooit van uw liefde gescheiden worden.
Amen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zijn doopsels en huwelijken van Rent a Priest geldig?

Pinksterbedevaart Parijs-Chartres 2024: opnieuw een record

H. Missen en Diensten rond Pasen 2024

Zondag 31 maart: Tridentijnse Mis in Brugge