Doorgaan naar hoofdcontent

Weer suisse in kathedraal van Hasselt

De ‘suisse’, zeg maar de kerkbewaker, is terug van weggeweest in de Hasseltse Sint-Quintinuskathedraal. Vrijdagavond krijgt Fons Reynders zijn nieuwe kostuum en zijn hellebaard. Vanaf dan is hij er in alle feestelijke en speciale vieringen bij. “Niet omdat we ordeproblemen hebben, wel om onze vieringen een meerwaarde te geven. ”, zegt deken Lambert Vanherk.

De laatste Hasseltse ‘suisse’ Bellefroid liep in de jaren 70 in de Sint-Quintinuskathedraal rond. “Van de suisse werd verwacht dat hij de orde handhaafde en tijdens de vieringen optrad waar nodig”, legt deken Vanherk uit. “Die opdracht zien we nu anders. In onze kerk zitten rustige mensen en daarom zien wij, met de kerkraad, de suisse veel meer als een terugkeer naar tradities en symbolen. De jongste decennia zijn heel wat tradities die een speciaal cachet gaven aan de erediensten, verloren gegaan. Veel mensen vinden het liturgische gebeuren nu schraal en kil, te verbaal ook. ‘Er is niks te beleven’, zeggen ze me wel eens. De invoering van de suisse is een eerste stap, want ook in het liturgische en religieuze gebeuren moeten al onze zintuigen gestreeld worden. Liturgie en folklore liggen dicht bij elkaar.

Eerbied

“De deken is thuis langs gekomen, en hem kan ik niks weigeren”, lacht Fons. “Ik heb trouwens een serieus kathedraalverleden: ik ben geboren op enkele meters van de kathedraal op de Vismarkt, en ben later verhuisd naar de ‘Oude hal’, die is afgebroken om plaats te maken voor de huidige dekenij. De suisse woonde naast ons. Ik heb de suisses Bonneux, Martens, Paque en Bellefroid goed gekend. Mijn vader Frans Reynders was meer dan 30 jaar koster in de Sint-Quintinusparochie, en in mijn vrije tijd was ik zijn vaste hulp. En dan keek ik met ontzag naar de suisse van dienst. Toen de functie wegviel vond ik dat heel jammer, maar ik ben ontzettend blij dat ik ze nu weer kan invoeren. Dit moet charme bezorgen aan de vieringen. Ik zal de priesters naar het altaar begeleiden en ze na de viering weer wegleiden. En tussendoor zal ik achter in de kerk wandelen. Niet om vermanende vingertjes te zwaaien, wel om de mensen die binnen komen te wijzen op lege stoelen. Als het moet zal ik, zonder veel woorden, toch zorgen voor eerbied in de kathedraal.”

(bron: Het Belang van Limburg )

Reacties

Populaire posts van deze blog

H. Missen en Diensten rond Pasen 2024

Zijn doopsels en huwelijken van Rent a Priest geldig?

Zondag 25 februari: Tridentijnse Mis in Brugge

Zondag 28 januari: Tridentijnse Mis in Brugge