Agenda

* Zondag 26 november: Tridentijnse Mis om 17u30 in de Basiliek van het H. Bloed, Brugge.
* Zondag 3 december: uitzonderlijk geen Tridentijnse Mis in Dadizele wegens de start van het nieuwe apostolaat van het Instituut Christus Koning in de St. Etiennekerk in Rijsel (plechtige hoogmis aldaar om 10u00).
* Zondag 17 december: Tridentijnse Mis om 9u in de Basiliek van Dadizele.



maandag 25 februari 2008

New Yorkse rabbijn verdedigt paus


Hilversum (bron: katholieknederland.nl) 24 februari 2008 - De wereldvermaarde Amerikaanse rabbijn en hoogleraar Jacob Neusner heeft paus Benedictus XVI verdedigd tegen joodse critici die vinden dat diens wijziging van het preconciliaire Goede-Vrijdaggebed voor de Joden niet ver genoeg gaat. De critici, onder wie de directeur van de Amerikaanse Joodse Anti-Discriminatie Liga, vinden het verontrustend dat katholieken nog steeds bidden dat de Joden eens Jezus Christus als Heer zullen erkennen.

Monotheïstische logica
In een gisteren gepubliceerd commentaar in de Duitse krant Die Tagespost schrijft Jacob Neusner dat het gebed dat de Joden eens Christus zullen erkennen, niet beledigend moet worden opgevat. Het gebed is het resultaat van het hanteren van een monotheïstische logica, zegt Neusner. Ook in de Israëlitische godsdienst wordt God dagelijks gesmeekt dat Hij alle volkeren moge verlichten en in zijn Rijk verenigen. Die 'grootmoedige houding' komt ook in het gewijzigde Goede-Vrijdaggebed voor de Joden tot uitdrukking, zegt Neusner.

Geen aanstoot nemen
"Net zomin als dat het christendom en de islam aanstoot neemt tegen het Israëlitische gebed, moet ook het heilig Israël geen bezwaar tegen het katholieke gebed inbrengen", aldus Neusner in Die Tagespost.

Missaal 1962
Op 6 februari werd bekend dat Benedictus XVI het Goede-Vrijdaggebed in het Missaal van 1962 gewijzigd heeft. In plaats van voor de ‘bekering van de joden’ (Pro conversione Iudaeorum) wordt in de vorig jaar vrijgegeven buitengewone vorm van de liturgie van de Latijnse ritus vanaf nu gebeden ‘voor de Joden’ (Oremus et pro Iudaeis). Dat het woord ‘bekering’ niet meer voorkomt in het nieuwe gebed, betekent niet dat de Joden het heil buiten Christus en zijn Kerk kunnen vinden, zo blijkt uit de nieuwe tekst. Daarin wordt gebeden voor de redding van Israël “bij het binnentreden van de volheid aller volkeren in uw Kerk”.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen